Om mig og denne blog

Denne blog handler om motions-cykling.
Jeg skriver om mine cykelture, mine forberedelser til turene og om min træning.






Super Brevet Scandinavia 2017





For 2. gang skal jeg deltage i dette 1.200 km lange Brevet, som skal gennemføres inden for 90 timer.S-B-S 2017 afvikles fra den 18.08.2017 til den 21.08.2017

Adgangskrav:
For at få lov til at deltage på denne fantastiske cykeltur skal man gennemføre en serie Brevets på hhv. 200-, 300-, 400- og 600.

08.04.2017: 
Gennemførte jeg 200 km Brevet.  Rute:  Nærum - Roskilde - Mørkøv - Roskilde - Nærum. Med 25,1 km/t sammen med Mogens og Johan i regn og kulde.

29.04.2017:
Gennemførte jeg 300 km Brevet.  Rute:  Nærum - Roskilde - Mørkøv - Gørlev - Kalundborg - Asnæs - Mørkøv - Roskilde - Nærum.  Sammen men Trine og Mogens med 24 km/t og igen i regn og kulde.

12. og 13.05.2017:  
Gennemførte jeg 600 km Brevet.  Rute: Brande - Nørre Snede - Skanderborg - Århus - Ebeltoft - Grenå - Bønnerup - Randers - Herning - Brande - Sdr. Omme - Kibæk - Nørre Snede - Jelling - Brande.  En lang og hård tur med en strid modvind i lange perioder. Også perioder med regn, men også fint vejr ind imellem. Lunt om dagen og rigtig koldt om natten.

De første 400 km kørte jeg sammen med Mogens, Søren Elming og Niels-Kristian. Efter et par timers søvn fortsatte Niels-Kristian og jeg på de sidste 200 km. Et glimrende Pinse-arrangement med overnatning og morgenmad i Brande Idrætsforenings klubhus.

12. juni 2017:
Så blev også 400 km gennemført. Rute: Nærum, Slangerup, Roskilde, Tølløse, Mørkøv, Gørlev, Kalundborg, Asnæs, Nykøbing Sj., Mørkøv, Tølløse, Skibby, Frederikssund, Frederiksværk, Gilleleje, Nærum.En rigtig go tur i godt selskab med Johan og Bjarne. Vejret var fint - med lidt modvind ud og så ellers svage vinde. Og så var det tørvejr!
Og så har jeg kvalificeret mig til deltagelse i SUPER BREVET SCANDINAVIA.


16. august 2017:
Dagen før afgang til Hirtshals. Cyklen er klargjort og jeg har pakket til turen. Nu håber jeg bare på godt vejr de næste 4-5 dage !!! 




17. august 2017:

Ankomst til Motel Nordsøen i Hirtshals. Indskrivning til løbet, cykelkontrol, udlevering af billetter mm. Herefter fællesspisning med efterfølgende orienteringsmøde om løbet. Tidlig sengetid,  jeg skal jo tidlig op i morgen. Luksus-eneværelse - det er super !! Det regner udenfor !!
Billedet viser et lille udsnit af de 92 deltagere fra 14 lande under indskrivningen og cykelkontrol.

















18. august 2017:

Vækning kl. 03:30 !!!!!
Morgenmad kl. 04:00.
Derefter aflevering af min taske ved bagage-vongen, som køres frem til næste overnatningssted. Cyklen pakkes med de sidste ting og kl. 05:00 er jeg klar til start.

Dagens distance er på 354 km fra Hirtshals (Danmark) til Lanthotel Lögnäs (Sverige), opdelt på 6 etaper:


Dag 1,  etape 1,  fra Hirtshals til Hals: (85,8 km)

Master-start, anført af Søren Flensted Møller i sin velomobil. Det var et flot syn da de 92 deltagere startede ud i morgen-gryet på regnvåde veje efter nattens regnvejr. Ad små veje gennem plantager og åbne landskaber. Solen stod op og kunne skimtes gennem den svage tåge som havde lagt sig denne kølige morgen..
Jeg kørte sammen med 30-40 andre i en stor gruppe. Johan var også med i denne gruppe, Niels-Kristian og Søren E. også. Brugte ikke mange kræfter, gruppen holdt sammen hele etapen indtil færgen Hals-Egense, som vi nåede frem til kl. 8:00. Ingen ventetid på færgen og overfarten tog kun 5 min.

Turens første stempel-kontrol var i Egense. Efter lidt forvirring omkring kontrolpostens placering fik vi stemplet vores kontrolkort hos Egense Strand Camping.

1. etape fra Hirtshals til Hals 


















Egense: Hvor er stempel-kontrollen?






Dag 1, etape 2,  fra Egense til Mariager: (52,5 km)

Efter kontrolposten var den store gruppe blevet opløst og jeg fortsatte turen sammen med Johan. Flere stødte til os og snart var vi samlet i en pæn stor gruppe igen og det gik lystigt sydpå først langs kysten mod Als, derefter vestpå mod Hadsund og Mariager, hvortil vi ankom og fik kontriol-stemplet kl. 10:03. En kort pause hvor vi fik fyldt vores vandflasker og skiftet lidt tøj.  Fint vejr med en svag vind fra syd.

2. etape fra Egense til Mariager 


















Ved stempel-kontrollen i Mariager
















Dag 1, etape 3,  fra Mariager til Århus: (65,8 km)

Vejen ud ad Mariager går opad og videre sydpå mod Randers følger endnu nogle bakker. Vi er 3-4 stykker som følges ad. I Randers går det så nedad mod fjorden. Jeg følges med Johan og Jørgen. Inde i det centrale Randers støder en franskmand og en belgier til vores lille gruppe da de vist har lidt svært ved at finde vej.
Opad igen og op i modvinden. Efter nogle km er jeg alene med de 2 udlændinge som jeg følges med indtil udkanten af Århus, hvor jeg venter på Johan. Han kommer nogle minutter senere sammen med en lille gruppe og sammen følges vi ad frem mod færge-havnen. Vi ankommer en time før færgen afgår. Tid til lidt praktiske gøremål inden ombordkørsel. Færgen afgår kl. 14:15

3. etape fra Mariager til Århus 


















På færgen. I forgrunden Søren Flensted Møller ved sin velomobil.

















Dag 1, etape 4,  fra Odden til Rørvig: (33,8 km)

Kl 15:30 ankommer færgen til Odden. Det tager dog lidt tid før vi kommer af færgen, da denne er proppet med biler som først skal ud. Det ville være rigtig rart at nå færgen Rørvig-Hundested kl 16:55, ellers kan der blive op til en halv times ventetid. Vejret er fint, en let side- medvind. Jeg kører mig op til den forreste gruppe og de kører fint stærkt. Med et gennemsnit på 31 km/t når vi frem til Rørvig 16:45. Færgen er på vej. De næste grupper når også færgen, så vi er rigtig mange ombord da færgen sejler mod Hundested.


4. etape fra Odden til Rørvig 


















Dag 1, etape 5,  fra Hundested til Helsingør: (57,1 km)

Jeg er på hjemmebane. Vi er i mit træningsområde. Jeg kørte denne rute for et par uger siden.

Vi er en gruppe på 10-15 stykker, vi har svag medvind. Det går strygende mod Frederiksværk og videre mod Hillerød. Ruten går igennem Hillerød - også igennem gården til Frederiksborg slot og videre igennem slotshaven. Vi har en amerikaner i gruppen og hun vil meget gerne have et foto af slottet, så det må vi jo lige klare. Det er en dejlig aften med mange gæster i haven. Videre mod Helsingør, hvor vi lige når færgen kl 19:40. Overfarten tager 20 min. Vi når at få noget at spise.


Foto-stop ved Frederiksborg slot





5.etape fra Hundested til Helsingør 






























Dag 1, etape 6,  fra Helsingborg til Lanthotel Lögnäs: (60 km)

Så er vi i Sverige. Det går fint med at finde cykel-ruten igennem Helsingborg. Snart er vi ude på landevejene på vej nordpå. Forbi Ängelholm og videre mod Hallandsåsen. Mørket er begyndt at sænke sig og da vi når frem til skovene på Hallandsåsen er det blevet helt mørkt. Vi er en pæn stor gruppe samlet, her iblandt Johan og Niels-Kristian. Det går rigtig fint opad. Jeg kører alene op i mit eget tempo. Længere fremme ser jeg baglygterne af en gruppe som jeg når op til lidt før toppen af Hallandsåsen. Herefter går det stærkt nedad mod Östra Karup, hvor vejen svinger skarpt til højre. Det begynder det at småregne. Nu må det gerne vente lidt med det regn - det må gerne holde nogenlunde tørt inden vi når frem til Lanthotel Lögnäs om ganske få km.
Vi slipper med skrækken og når frem i tørvejr. Kl 22:15 når vi frem til dagens sidste kontrol. Dagens distance er gennemført i en rigtig fin tid. Det har været en lang dag, men en rigtig god dag på cyklen. Mogens og min navnebror Søren Elming kom i mål 1 time senere. Så den første dag ser ud til at have gået godt for alle.

Jeg bliver indkvarteret på en 7-mands-stue sammen med 3 andre danskere og 3 udlændinge. 7 mand til et lille toilet og bad - uha, det går da aldrig godt!! Men jo - det gør det. Det går forbløffende fint. Snart sidder vi bænket ved aftensmaden.
Så er det sengetid - der er morgenmad kl 6:00.

6. etape fra Helsingborg til Lanthotel Lögnäs 



















19. august 2017

Dagens distance er på 332 km fra Lanthotel Lögnäs til Brålande Hotell (Sverige)
Opdelt i 3 etaper:


Dag 2, etape 1,  fra Lanthotell Lögns til Sätila: (166,3 km)

Morgenvækning 05:20, morgenmad, aflevering af bagagetaske, pakning af cykel, luft i forhjulet som jeg synes mangler lidt luft.
Kl 7:00 starter jeg ud sammen med Johan. Håber vi snart møder andre som vi kan følges med for vi har modvind. Det ser dog umiddelbart lidt tyndt ud. Johan er træt. Ad små veje igennem en større plantage finder vi sammen med Elaine fra USA. På en af de efterfølgende bakker taber vi Johan. En større gruppe svenskere kører uden om os. Det ligner umiddelbart nogle som kører hurtigt, men Elaine og jeg beslutter alligevel at give det en chance. Og det viste sig at være en rigtig god beslutning, bortset fra at jeg nu har tabt Johan - det var lidt ØV. Forhåbentlig finder han en anden gruppe at køre sammen med.
Vi hænger fint sammen med vores svenske venner og undervejs støder flere og flere til gruppen, så vi er en stor flok da vi ruller igennem Halmstad. Svenskerne er på hjemmebane tænker jeg så de kan vel finde vej gennem de større byer, men de kører sgu forkert et par gange og vi bliver spredt for alle vinde. Efter flyvepladsen ved Halmstad finder de fleste af os dog sammen igen og så går det igen hurtigt videre.
Farten bliver dog langsomt skruet op og en efter en falder folk fra - og det gør jeg også. Og så er jeg helt alene. Jeg må se gruppen med svenskerne køre længere og længere væk.
I Falkenberg, efter 72 km, kører jeg ind på en tankstation for at få vand til mine flasker og lidt at spise. Det er der også mange andre som har gjort (også svenskerne) så der er lang ventetid med at blive betjent. Lidt at spise og drikke gør godt, der er endnu 94 km til dagens første kontrolpost.
Efter en halv times tid kører jeg afsted alene. Efter nogle km indhenter jeg en rytter. Det er Niels-Kristian. Vi slår pjalterne sammen og følges resten af vejen til kontrolposten i Sätila, hvortil vi ankommer kl 13:50
Spaghetti Bolognese, cola og kaffe så er vi klar igen.


1. etape fra Lanthotel Lögnäs til Sälila 




















Dag 2, etape 2,  fra Sätila til Lilla Edet: (103,7 km)

Efter en halv times tid kører Niels-Kristian og jeg videre nordpå. Vi har en svag medvind - det er dejligt. Vi indhenter en rytter. Det er Lars Christian, som Niels-Kristian kender. Lars var en af dem jeg sov sammen med på 7-mandsstuen i nat. Han har kørt alene længe, siger han, vil gerne haven nogle at følges med, så han vil gerne følges med os. Jeg synes han er lidt over vores niveau og synes han bare skal køre, men han insisterer. Det er en stor gevinst for Niels-Kristian og mig.
Vi følges alle 3 gennem de svenske landskaber og skove. Under vejs får vi nogle kraftige byger så vi må have regntøjet på.
Kl 19:00 når vi frem til kontrolposten i Lilla Edet. Vi havde forventet at kunne få mad her for vi er sultne, men butikken er lukket og slukket. Vi kan dog få æbler og cacaomælk og en banan, og det gør godt. Men her er koldt så vi kører hurtigt videre.


2. etape 



















Dag 2, etape3,  fra Lilla Edet til Brålanda: (61,4 km)

Fra Lilla Edet kører vi et stykke langs med Göta-elven og vi passerer tæt forbi Trollhättan. På vores videre vej nordpå kører vi også et kort stykke langs med Sveriges største sø, Vänern.
Langsomt falder mørket på og i tusmørket får vi flere steder øje på rådyr, ja - der er et som springer over vejen mindre end 10 meter foran os.
Og så kommer turens højdepunkt: EGL !! Vi ser en elg i venstre side af vejen et stykke foran os, men den forsvinder ind i den mørke skov inden vi når derhen.
Endelig kl 22:05 når vi frem til Brålanda Hotell, hvor vi får stemplet vores kontrolkort. Cyklerne parkeres i en dejlig stor lun kælder. Vi får et 3-mandsværelse og vi får udleveret vores bagagetasker.
Mit tøj og sko er våde, men her er ikke rigtig noget sted vi kan tørre tøjet !!!!
Et bad og så er der aftensmad - i kirken !? - jo, den er go nok - det ér i kirken.
Cyklen får lige lidt olie/voks. Den trænger.
Så er det også sengetid - det har været endnu en lang dag på cyklen.

3. etape 



















20. august 2017

283,5 km fra Brålanda (Sverige) til Skien (Norge)
Opdelt i 4 etaper.


Dag 3, etape 1,  fra Brålanda til Ed: (56 km)

Morgenmad kl 6:00 (også i kirken). Taler med Johan som nu er på et 5-mands hold sammen med bla. Søren E. og Mogens. Johan er frisk og vil blive på holdet.
Jeg er også frisk klar til dagens lille tur, hvor vi på et tidspunkt kører ind i Norge hvilket også betyder at vi møder større og længere bakker.
Kl 06:45 kører vi ud af Brålanda. Vi er 5 nu i vores lille gruppe, idet et par kære jyder, Ivan og Svend også har sluttet sig til os. De er et par gode seje jyder og rigtig hyggelige. Vi har en fin gruppe, alle er godt kørende.
Dagens første etape er ikke så lang. Allerede kl 9:04 er vi i Ed. Her er der kontrolpost på Hotell Dalsland. Vi får kaffe og kanelboller på hotellet - der er bare lækkert. Så kan vi klare os lidt igen.



Dag 3, etape 2, fra Ed til Tistedall: (55,1 km)

Efter 21 km passerer vi ved Kornsjø den svensk/norske grænse. Vi er i et lidt øde område med megen skov. Der er fint sammenhold i gruppen og vi skiftes til at tage føringer. Vi får nu lidt mere vind fra siden og imod os.
Kl 11:50 ankommer vi til stempelkontrollen ved Tistedalen grill og Cafe. Vi er sultne men det er søndag, så butikken er lukket. Vi finder en tankstation lidt længere fremme, hvor vi får stillet vores sult.


2. etape 



















Dag 3, etape 3,  fra Tistedall til Moss: (80,7 km)

Denne etape fører os mod færgen i Moss. Det kører stadig fint for os. Så får vi turens første punktering. Det er Lars som er punkteret. Med frisk hjælp fra Svend bliver sagen hurtigt klaret og vi kører videre gennem de norske landskaber.
I Frederikstad kører vi igennem Gamlebyen og ned til et lille færgeleje ved elven, hvor vi skal med den lille by-færge som hedder Cicignon. Overfarten tager mindre end 5 min. En rigtig sjov og flot oplevelse. Videre på den anden siden gennem Frederikstad er der et omfattende vejarbejde som vi finder flot igennem.
Ved 16-tiden ankommer vi til færgen Moss-Horten. I Norge er det færgeture gratis for cykelister.
Overfarten tager 20 min., så der er lige tid til at få lidt at spise.


Ved by-færgen i Frederikstad - Cicignon






3. etape 































Dag 3, etape 4,  fra Horten til Skien: (91,7)

Inden vi fortsætter turen ud i ødemarken op mod Skien er det vigtigt vi får fyldt vores flasker. Efter lidt søgen får vi endelig sagen klaret ved en restaurant på havnen i Horten.
Så går det opad ad lange bakker ud ad byen.
På vores højre side har vi den ene flotte udsigt efter den anden ud over Holmstrandsfjorden. Lige inden Holmstrand begynder det at øs-regner. Og så er her et større vejarbejde og vi har lidt svært ved at finde vej. Regnen vælter ned mens vi trækker vores cykler op ad en stejl sti, men så er vi også tilbage på ruten. Og regnen holder op!!
Så kommer dagens 2. punktering, denne gang er det Svend. Kort tid efter får vi så dagens 3. punktering; nu er det Lars igen. Jamen hvad er det dog for noget?
Efter 62 km ved Steinsholt drejer vi til højre og så starter bjergene. Den første stigning er på ca. 5 km med stigningsprocenter mellem 6- og 9%. Jeg sidder og tænker på at stigningen minder rigtig meget om første del af Col du Glandon. Svend styrter på vej opad, men kommer hurtigt op igen.
På vej opad møder vi Jørgen som også slutter sig til vores gruppe. Det flader lidt ud inden der kommer en nedkørset. Vi suser nedad. Så endnu en stigning over nogle km med høje stigningsprocenter igen. Så er det Jørgen´s tur til at styrte. Han kurer ned i en lille grøft men kommer hurtigt op igen. De 2 store stigningen, som jeg kunne huske fra sidste gang og på forhånd havde frygtet, blev klaret i fin stil. Jeg havde ingen kriser, kørte bare mit eget tempo opad; og de gjorde de øvrige i vores gruppe også.
Nedad igen - og så kører vi lige pludselig ind i Skien. Vi skal igennem hele byen før vi kl 22:15 når frem til Skien Fritidspark, hvor vi skal overnatte. Jeg havde frygtet denne etape, men vi kom utrolig nemt igennem den. Sidst jeg kørte her var det en forfærdelig tur i mørket. Denne gang var det ren fornøjelse. Det var stadig lidt lyst da vi nåede frem til Skien, men her er koldt.
Aflevering af cykel, udlevering af bagetaske, kontrolstempling, indkvartering på 4-mands-rum. Jeg er sammen med 3 andre danskere, som alle lå og snorkede dag jeg kom ned efter aftensmaden.
En go nats søvn så er jeg bare klar til sidste dag.

4. etape 

















21. august 2017


231 km fra Skien til Kristiansand
Opdelt i 3 etaper:

Dag 4, etape, fra Skien til Brokelandsheida: (89,6 km)
Første mand på på toilettet (som alle de andre dage).
Pakke bagagetaske, tøj på og så er der morgenmad sammen med holdet.
Får lige en snak med Johan. Han var kommet sent hjem sammen med hans hold i går, det havde ikke rigtig kørt for dem, så han var noget frustreret. Det er rigtig øv for ham.
Som sædvanlig får jeg lige lidt luft i forhjulet som bliver ved med at tabe luft. Kl 7:00 er vi alle klar til afgang. Vejret er køligt med solskin og svage vinde. Det skal nok blive en fin dag. Det er turens korteste distance men også den med de fleste højde-meter - ialt 3.500. Det skal nok blive en varm tur.
Turen ud ad Skien starter med at det går opad de første mange km. Der er mange lange og stejle bakker i starten. De første 40 km af denne etape skulle være de værste. Vejret er perfekt. Utrolig flotte norske landskaber med klipper, skove og spejlblanke søer. Man kan få helt ondt i øjnene at kigge på alt dette. Og så kan man også lidt glemme at man dårligt kan sidde på sin saddel på grund af en røv som hænger i laser.
På vej ned af en af de stejle nedkørsler taber jeg min styrtaske. Jeg har vist ikke fået klikket den rigtig fast - og nu danser den på vejen foran mit forhjul. Jeg undgår at køre ind i den, får standset og samlet den op. Der er ikke sket noget. Det var en slem forskrækkelse. Nu sidder den rigtig fast! Jeg suser videre nedad. De andre venter på mig længere fremme. Turen kan fortsætte videre gennem disse smukke norske landskaber. De er heldige de nordmænd.
Kl 11:03 får vi stemplet vore kontrolkort ved Lyngrillen i Brokelandsheida. Frokost i solskinnet.


1. etape 



















Dag 4, etape 2, fra Brokelandsheida til Arendal: (68,9 km)
Snart er vi videre igen. Solen skinner. Flere smukke norske landskaber. Det er bare om at nyde det. Alle på holdet er godt kørende. Vi suser af sted mod næst-sidste kontrolpost i Arendal.
Vi kører gennem Arendal ad irriterende snørklede cykelstier. Der er dog også smukt i Arendal. Vi kører gennem midtbyen omkring havnen. Videre ud ad byen og kl. 14:43 ankommer vi til "Kroverten" i Hisøy.
Så spiser vi igen !!! Man bliver sgu lidt sulten på sådan en cykeltur!



2. etape 



















4. dag, etape 3,  fra Arendal til Kristiansand: (72,5 km)
Nu går det lidt langsomt. Ikke på grund af at vi er trætte. Det er vi selvfølgelig også. Nej det er fordi vi følger cykelstierne, som til tider har en noget kringlet linieføring. Langsomt men sikkert nærmer vi os dog målet i Kristiansand. Så styrter Jørgen - igen. Han er hurtig oppe. Alt ok. Vi kører hen mod hængebroen som skal føre os over fjorden ind til Kristiansand.
MÅL - vi når frem til Thon Hotel Kristiansand. Cyklen i kælderen og kl 19:00 får vi stemplet vores kontrolkort for aller sidste gang. Udlevering af medalje. Udlevering af 1 stk. øl.  Holdet samles til champagne i solskinnet. En fantastisk afslutning på en fantastisk tur. Tak for super følgeskab til Niels-Kristian, lars, Ivan, Svend og Jørgen.


Holdet






3. etape 



























Johan og Søren Elming kom i mål kort efter os, og de havde begge haft en rigtig go sidste dag.
Mogens kom i mål 22:30.

Festmiddag på hotellet.

Min gennnemsnitsfart undervejs:
Dag 1 = ca. 28 km/t
Dag 2 = ca. 25 km/t
Dag 3 = ca. 23 km/t
Dag 4 = ca. 22 km/t
Alle dage langt hurtigere end forventet.

Der var flest højdemeter de sidste dage, ialt har jeg kørt ca. 12.000 højdemeter på de 4 dage.

Gennemsnitspuls omkring 115 for alle 4 dage.

92 ryttere stillede til start - 11 måtte udgå under vejs.
Yngste deltager var 31 år - den ældste var Mogens på 71 år.

De fleste deltagere kørte på racer-cykler.
7 velomobiler deltog
2 liggecykler
1 cykel med kun ét gear.


22. august 2017


Hjemtransport:
Sidste dag med stramt program:
Morgenmad kl 06:00
Bage afleveres kl 07:00
Færge check-in kl 07:30
Færgeafgang kl 08:30
Vi får vores bagage kørt til frem til Motel Nordsøen i Hirtshals.
Vi skal selv cykle til færgen i Kristiansand. Det er altså ikke så let når man har "ondt i røven" og forhjulet er næsten fladt.
Færgen er forsinket så vi er først i Hirtshals over 11.
Tilbage ved startstedet på Motel Nordsøen er det så blevet afskedens time.
Afgang fra Hirtshals kl. 12:00
Hjemme i Gilleleje kl. 18:00
Jeg er træt - men nu skal der festes og berettes og 4 fantastiske dage.......!!!!


Farvel Kristiansand
















Det var en rigtig god "Super Brevet Scandinavia", alt fungerede perfekt.
En stor tak til arrangørerne og til øvrige deltagere.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar