Om mig og denne blog

Denne blog handler om motions-cykling.
Jeg skriver om mine cykelture, mine forberedelser til turene og om min træning.






Pyrenæerne 6/9 - 11/9 - 2019

Jeg sidder på min cykel på vej op ad Col d´Aspin, - de sidste 5 km mod toppen.
Det er dag 6 og den sidste dag på Simon´s og min tur i Pyrenæerne.

Det er også i dag 3 uger siden kom jeg i mål efter at have gennemført 1.200 km Paris-Brest-Paris.
På små 4 uger har jeg nu kørt 1.600 km på cyklen med ialt 24.000 højdemeter. Der er vel ikke noget at sige til at mine ben er nu trætte - ja hele min krop er død-træt.

Det har bare været en helt fantastisk uge her i Pyrenæerne sammen med Simon.
Bjergene er rigtig (s)kønne.





Vi har kørt mange kendte (og også nogle mindre kendte) bjerg-stigninger:

- Luz Ardiden
- Col du Soulor
- Col de Aubisque
- Hautacam
- Col du Tourmalet
- Col de Peyresourde
- Peyragudes
- Col de Val Louron-Azet
- Hourqette d´Ancizan
- Col d´Aspin

Simon har kørt et par stigninger mere end mig, han har bestemt haft bedre ben end mig, han er i rigtig go form.


Vi har på dette års tur boet 2 steder:

- Luz Saint Sauveur
- Loudenvielle

Begge steder er beliggende i Midi-Pyrenees og det har været et par glimrende udgangs-punkter for vores ture.

Vejret har generelt været fint solskinsvejr, men lidt køligt. En dag med regnbyger.





Bjergene:


Luz Ardiden   (6/9-2019):
Vores "lille" start-bjerg
Har været afslutning på etape i Tour de France 8 gange, senest 2011.

Højde 1.720 meter
Vejen stiger med 1.010 meter fra Luz-Saint-Sauveur.
Strækningen er på 14,7 km
Gns. Stigningsprocent 6,9%  (max 10%)

Vi bor 2 km oppe ad stigningen så vi kører ned og starter opstigningen på torvet i Luz-Saint-Sauveur.

Hårnålesving nær toppen af Luz-Ardiden




Col de l’ Aubisque via Soulor  (7/9-2019):
Højde 1.710 meter (Aubisque)
Vejen stiger 1.247 meter fra Argeles Gazost.
Ialt 30 km lang. (20 km til Soulor + 10 km til Aubisque)
Gns. Stigningsprocent ialt 4,1 % (max 9%)

Har været med i Tour de France mange gange, senest 2019

Starter de første km med stignings-procenter på 7-9 %,  herefter kommer et længere stykke op mod Soulor (1.478 m) med mere beherskede stigningsprocenter. De sidste km mod toppen går det igen godt opad. 
Efter Soulor kører man nedad et par km. Og så går det igen opad de sidste 8 km mod Aubisque.
En meget flot tur.


På vej opad Soulor



Hautacam   (7/9-2019):
Højde 1.635 meter
Stiger med 1.179 meter på de 17,3 km der er fra Argeles Gazost til toppen-
Gennemsnit på 6,8 % (max 10%)

Har været afslutning 4 gange i Tour de France (Bjarne Riis vinder i 1996)

En giftig en !!! Jeg stoppede 5 km fra toppen. Mine ben var bare så færdige.


Her stod jeg af !



Tourmalet   (8/9-2019):
Højde 2.115 meter
Stiger 1.404 fra Luz Saint Sauveur. 
19 km lang.
Gennemsnit 7,4 % (max 10,2%)

Har været med i Tour de France rigtig mange gange fra begge sider, senest 2019.

Den er lang og hård - især sidste 2 km
Simon kørte den anden side også.


Der er en del trafik på vejen



Col de Peyresourde   (9/9-2019): 
Det er skifte-dag. Kørsel i bil fra Luz-Saint-Sauveur til Loudenvielle.

Her er der udpakning og samling af cykler på parkeringsplads (må konstatere at min forskrifter ikke virker), omklædning i 2 festival-toiletter!!
Så er vi klar:

Højde Col de Peyresourde 1.569 meter.
Stiger 655 meter fra Avajan, længde 10 km
Gennemsnit stigning 6,6% (max 9,5%)

Mange gange i Tour de France, senest 2019

Den er rimelig jævn og overkommelig.
Der er pandekager i pandekage-huset på toppen (12 stk = 6 EUR) - de var gode.



Toppen af Peyresourde med pandekagehuset i baggrunden.



Peyregudes   (9/9-2019):
Højde 1.605 meter
Stiger gns. 7,3% - de første km omkring 12%

Har været afslutning i Tour de France et par gange, senest 2017.

Det er en kort (3,6 km) og hidsig lille en med en stejl opstigning, som starter 3 km fra toppen af Peyresourde på den vestlige side.

Her oppe på en bjergskråning ligger en lille privat landingsbane og lufthavn, som har fået navnet “007” efter at den blev anvendt i indledningssekvensen i en James Bond film fra 1997 “Tomorrow Never Dies" med Pierce Brosnan i hovedrollen.

På vej op til Peyregudes.



Col de Val Louron-Azet   (10/9-2019):
Højde 1.580 meter
Stiger 622 meter fra Genos, længde 7,4 km
Gns. stigning 8,3 % (max 13%)

Har været med i Tour de France 6 gange, senest i 2017

Start-byen Genos er beliggende små 2 km fra vores hotel i Loudenvielle.

Det er en hidsig lille stigning, startende med 2-cifrede stignings-procenter med det samme og det føles som om det fortsætter hele vejen op. Vejen op og ned på den anden side er våd efter nattens regnvejr. 
Og så er der faldet sne på toppen af bjergene i nat.

Våde veje efter nattens regnvejr



Hourquette d´Ancizan   (10/9-2019):
Højde 1.564 meter
Stiger med 805 meter fra Ancizan, længde 10, 3 km
Gns. stignings-procent 7,8% (max 14%)

Har været i Tour de France 3 gange, senest i 2019

Stigningen er voldsom stejl fra start op gennem den lille by Ancizan.
En flot tur op ad en skovbeklædt bjergside. 
Øsende regnvejr og koldt. 5 grader på toppen. Samme vej tilbage.

Møg-vejr på toppen af Hourquette d'Ancizan



Col d´Aspin   (11/9-2019):
Højde 1.489 meter
Stiger med 779 meter fra Arreau, længde 12 km
Gns. stignings-procent 6,5% ( max 10%)

Har været en del af Tour de France ikke mindre end 71 gange, senest i 2018.

En jævn stigning hele vejen op.
6 km nedkørsel på den modsatte side (Campan-siden). Derefter til venstre ad en lille vej op mod Hourquette d´Ancizan. Det går både opad, nedad og op igen, en virkelig hård tur med stigningsprocent op til 11%. 
Tilbage igen samme vej - og så lige de sidste 6 km op til Col d´Aspin (gns. 7%).

Her sidder jeg så - på min cykel - med mine trætte ben - og tænker på en helt fantastisk tur - sammen med Simon - her i de smukke bjerge i Pyrenæerne.


En af de smukke udsigter på vej op ad Col d´Aspin





Ingen kommentarer:

Send en kommentar